Mieszkaniowe priorytety Polaków – zmiana oczekiwań?

Jeszcze dziesięć lat temu kupowaliśmy mieszkania o kilkanaście metrów większe niż w chwili obecnej - nawet o 20%. Jacek Zengteler, członek zarządu Yareal Polska sp. z o.o., dyrektor Działu Projektów Mieszkaniowych zauważa, iż taki zwrot w mieszkaniowych preferencjach Polaków jest podyktowany kosztami eksploatacji mieszkań: mniejszy metraż, mniejsze koszty użytkowania lokalu. Zmieniły się też preferencje co do lokalizacji naszej nieruchomości – do niedawna wiele osób wyprowadzało się z centrum miasta na jego peryferie, obecnie coraz mniej osób jest zainteresowanych mieszkaniem na obrzeżach aglomeracji.

Mieszkanie kupione za niemałe pieniądze?! Toteż cóż się dziwić, iż każdy metr drogiej powierzchni chcemy zagospodarować w optymalny sposób. Potencjalni nabywcy lokali mieszkalnych są zainteresowani jego kompaktowym rozkładem. Zamiast kilku dużych pomieszczeń chętniej kupują lokal z kilkoma małymi pokojami z myślą o powiększeniu się rodziny.

Jak mieszkamy?

Dane GUS pokazują, iż w ostatnich latach w Polsce zmianie ulegała średnia powierzchnia użytkowa przypadająca na jedną osobę - z 25,9 m2 w roku 2012 do 27,8 m2 w roku 2017. Jak łatwo zauważyć, powierzchnia użytkowa przypadająca na jedną osobę wzrosła w przeciągu 5 lat średnio o 1,9 m2.

Jednak jak można wnioskować, dane te kształtują się odmiennie dla poszczególnych województw. Największa powierzchnia użytkowa na jedną osobę w roku 2017 przypadała na mieszkańca woj. mazowieckiego i wynosiła 30,3 m2, natomiast najmniejsza – w woj. warmińsko - mazurskim -24,6 m2.

Mieszkaniowe priorytety Polaków – zmiana oczekiwań?

Obecnie potencjalni nabywcy poszukują małych mieszkań. W ocenie Jacka Zengtelera wiąże się to z przeznaczeniem tych lokali – często są one kupowane z zamiarem wynajmowania ich, a właśnie wynajmujący interesują się głównie niewielkimi lokalami. Również w razie chęci zbycia takiej nieruchomości dużo łatwiej można sprzedać małe mieszkanie niż duże.

Jednak nabywcy mieszkań poszukujący swojego mieszkania w segmencie Premium nie zmieniają preferencji – jak wcześniej wybierają lokale komfortowe, zapewniające wygodę i prestiż.